Automatyczna Stacja Ostrzegania przed Gołoledzią |
|
O firmie |
Szybka informacja o stanie nawierzchni dróg w okresie zimowym jest niezbędna dla
prawidłowego funkcjonowania służb drogowych. Przekazanie danych o możliwości
wystąpienia gołoledzi w odpowiednim momencie, pozwala nie dopuścić do wystąpienia
tego niezwykle niebezpiecznego zjawiska albo zminimalizować jego skutki. Przy obecnym
szybkim rozwoju komunikacji samochodowej, ogromnym natężeniu ruchu, niewielkiej ilości
autostrad, stacje ostrzegania przed gołoledzią są niezbędnym narzędziem w pracy
drogowców, a dla wszystkich użytkowników stanowią szansę na poprawę bezpieczeństwa
na naszych drogach. Automatyczna Stacja Ostrzegania przed Gołoledzią została opracowana wspólnie z Instytutem Badawczym Dróg i Mostów w Warszawie. Dotychczas PPU TRAX elektronik i IBDiM zainstalowały 170 stacji na terenie Polski. W skład systemu ostrzegania przed gołoledzią wchodzą stacje drogowe umieszczane w określonych punktach przy drodze oraz stacje centralne zlokalizowane u Użytkownika (w Obwodzie Drogowym lub w Zarządzie Drogowym). Stacja drogowa (ASPG) - schemat:
Czujniki nawierzchni asfaltowej umieszczone są w jednym elemencie zespolonym i zatopione w pasie jezdnym drogi. Stacja centralna to komputer typu IBM wyposażony w modem, drukarkę oraz odpowiednie oprogramowanie. Sposób funkcjonowania systemuStacja drogowa prowadzi pomiary wszystkich wielkości (wilgotność powietrza, temperatura powietrza i nawierzchni, prędkość i kierunek wiatru, stan i przewodność nawierzchni, stan opadu, zagrożenie, temperatura punktu rosy, temperatura zamarzania). Wyniki pomiarąw są zapisywane w rejestratorze cyfrowym co 10 minut. Rejestrator jest wyposażony w zegar czasu rzeczywistego i pamięć umożliwiającą przechowywanie danych z ostatnich 10 tygodni. Praca w półautomatycznym systemie ostrzegania przed gołoledzią.Operator znajdujący się przy stacji centralnej uruchamiając program ASPG ma możliwość odczytu danych z wybranej stacji drogowej (przez modem) z ostatnich 4 godzin. Program ASPG umożliwia przeglądanie odczytanych danych, przedstawia wyniki na wykresach, drukuje wyniki i wykresy na drukarce. Operator na podstawie otrzymanych danych analizuje sytuację na drodze i w wypadku zagrożenia podejmuje odpowiednie decyzje. Praca w automatycznym systemie ostrzegania przed gołoledzią.
W takiej sytuacji nadzór nad prowadzeniem transmisji ze stacji drogowych przejmuje komputer w stacji centralnej. Operator wcześniej deklaruje, które stacje drogowe powinny przekazywać dane. Program ASPG w zależności od stopnia zagrożenia ustawia sobie częstotliwość transmisji i niezależnie od operatora uzupełnia dane z odpowiednich punktów pomiarowych. Operator otrzymuje na ekranie następujące informacje: stan nawierzchni (sucha, wilgotna, mokra, mokra zasolona), temperaturze powietrza i nawierzchni, wilgotności powietrza, prędkość i kierunek wiatru, stan opadu, (brak, przelotny, ciągły intensywny), stopień zagrożenia gołoledzią, temperatura punktu rosy, kierunek zmian temperatury nawierzchni i powietrza, czas osiągnięcia temperatury nawierzchni 2°C, 0°C i temperatury zamarzania.
W takim przypadku stacje drogowe same prowadza pomiary i analizują sytuację. W przypadku stwierdzonego zagrożenia stacja drogowa nawiązuje łączność ze stacją centralną, do której przekazuje dane pomiarowe. Dodatkowo do każdej stacji drogowej dostarczane jest oprogramowanie RC10p, RC10m instalowane w stacji centralnej umożliwiające ustawianie parametrów stacji drogowej (czas, data, współczynniki charakterystyczne dla czujników) oraz odczytywanie wszystkich danych z pamięci rejestratora. Automatyczna Stacja Ostrzegania przed Gołoledzią - dodatkowe funkcje.
Automatyczna Stacja Ostrzegania przed Gołoledzią może współpracować z tablicą świetlną (zmiennym znakiem ostrzegawczym) umieszczaną nad drogą. Tablica informuje kierowców o temperaturze nawierzchni, temperaturze powietrza (naprzemiennie ). W przypadku stwierdzenia możliwości wystąpienia gołoledzi pojawia się napis ŚLISKO wymiennie z rysunkiem znaku "uwaga inne niebezpieczeństwa".
Niezależnie od swoich podstawowych zadań ASPG może również z powodzeniem pracować w okresie letnim podając informacje o temperaturze nawierzchni asfaltu, temperaturze powietrza. Ma to znaczenie dla regulacji ruchu w tym okresie dużych, wielotonowych samochodów ciężarowych, które przy zbyt wysokich temperaturach trwale uszkadzają nawierzchnię asfaltową (większość polskich dróg ma głębokie koleiny).
Automatyczna Stacja Ostrzegania przed Gołoledzią ma również możliwość prowadzenia w sposób ciągły pomiaru natężenia ruchu samochodowego. Zatopione w asfalcie pętle indukcyjne na 1, 2, 3 lub 4 pasach drogi dają impulsy przy przejeździe każdego pojazdu samochodowego. Impulsy te są zliczane i rejestrowane przez rejestrator RC12, a w przypadku transmisji do stacji centralnej przekazywane operatorowi dając dodatkowe informacje o sytuacji na drodze.
Automatyczna Stacja Ostrzegania przed Gołoledzią ma również możliwość przekazywać obraz drogi do stacji centralnej lub dowolnego innego miejsca wyposażonego w komputer z odpowiednim oprogramowaniem. W przypadku zagrożenia gołoledziowego obraz drogi na ekranie monitora ma znaczenie jako dodatkowy element umożliwiający podjęcie właściwej decyzji operatorowi. Poza tym kamera umieszczona w newralgicznym punkcie drogi umożliwia szybką reakcję na zaistniałe zagrożenia (ciężarówki blokujące drogę na śliskim podjeździe, awarie lub kolizje samochodowe). |
[O firmie] [Stacje hydrometeorologiczne] [Stacje
przeciwgołoledziowe] [Systemy kamerowe]
[Dotychczasowe instalacje] [Tablice
ostrzegawcze] [Rejestratory] [Czujniki]
[Cennik] [Referencje] [Oprogramowanie] [Kontakt z firmą]